دسته بندی ها

درمان درد قاعدگی، روش‌هایی آسان و خانگی

درمان درد قاعدگی، روش‌هایی آسان و خانگی

برای درمان درد پریود یا قاعدگی می توانید به روش هایی رو بیاورید که با صرف کم ترین هزینه براحتی باعث تسکین درد ناشی از خونریزی دیواره رحم شود.

برای درمان درد پریود یا قاعدگی می توانید به روش هایی رو بیاورید که با صرف کم ترین هزینه براحتی باعث تسکین درد ناشی از خونریزی دیواره رحم شود. مصرف برخی داروها،‌ گرما درمانی، افزودن برخی گیاهان به رژیم غذایی، پیروی از یک رژیم غذایی همراه با ورزش بهترین روش ها برای درمان درد پریودی هستند.

چرا زنان دچار گرفتگی قاعدگی می شوند؟
زمانی که پریود می‌شوید، ممکن است در اطراف شکم، کمر و ران‌های خود احساس درد داشته باشید. در طول دوره قاعدگی، عضلات رحم منقبض شده و باعث خونریزی دیواره رحم می‌شوند، در نتیجه دردهای قاعدگی به وجود می آیند. برخی از زنان و دختران ممکن است علائمی همچون تهوع، استفراغ، سردرد یا اسهال را نیز تجربه کنند.
هنوز مشخص نشده است، چرا برخی از زنان دچار درد پریود می‌شوند. ولی برخی دیگر این درد را تجربه نمی‌کنند. عواملی که باعث ایجاد درد‌های شدید پریودی می‌شوند عبارتند از:
  -  داشتن خونریزی شدید
  -  داشتن اولین فرزند
  -  سن‌های کمتر از ۲۰ سال یا زمانی که برای اولین بار شخص پریود می‌شود
  -  تولید بیش از حد هورمون پروستاگلاندین‌ که بر روی رحم تاثیر می‌گذارد
عوامل دیگر شامل وجود تومور در رحم، آندومتریوز (رشد بافت غیر طبیعی رحم) و استفاده از قرص‌های ضد بارداری می‌شوند.

راه های تسکین و درمان درد‌ پریودی
از روش‌های زیر می‌توانید برای تسکین درد‌های پریودی استفاده کنید.
مصرف دارو: مصرف دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به کاهش درد و خونریزی شدید قاعدگی کمک می‌کنند. این دارو‌ها شامل ایبوپروفن و ناپروکسن می‌شوند.
گرما درمانی: با گرم کردن شکم و کمر خود می‌توانید درد قاعدگی را کاهش دهید. استفاده از گرمای ۴۰ درجه سانتیگراد همانند مصرف ایبوپروفن عمل می‌کند. برای گرم کردن شکم و کمر خود می‌توانید از بطری آب داغ، پد‌های گرمایی، حمام بخار یا حوله‌های داغ شده استفاده کنید.

درمان درد پریود با ماساژ
ماساژ با اسانس‌های روغنی: ماساژ درمانی به مدت ۲۰ دقیقه و همراه با اسانس‌های روغنی مانند اسطوخدوس، گیاه مریم گلی و روغن مرزنجوش می‌تواند به کاهش درد‌های قاعدگی کمک کند. همیشه به یاد داشته باشید که اسانس‌ها را با روغن‌های گیاهی مانند روغن بادام و روغن هسته انگور رقیق کنید. بهترین ترکیب آن است که یک قطره اسانس روغنی را با یک قاشق چایخوری روغن حامل مخلوط کنید.
اجتناب از مصرف برخی غذا‌ها: در زمان قاعدگی بهتر است از مصرف برخی غذا‌ها که موجب نفخ و احتباس آب می‌شوند، خودداری کنید. برخی از آن‌ها عبارتند از:
  -  غذا‌های چرب
  -  الکل
  -  نوشیدنی‌های گازدار
  -  کافئین
  -  غذا‌های نمک دار
کاهش یا عدم مصرف این غذا‌ها به کاهش گرفتگی و درمان درد قاعدگی کمک می‌کنند. در عوض می‌توانید از چای زنجبیل، نعناع و یا ترکیب آب جوش و لیمو استفاده کنید.

افزودن برخی گیاهان به رژیم غذایی جهت درمان درد پریود

گیاهان دارویی گفته شده در زیر حاوی ترکیبات ضد التهابی بوده که به گفته کارشناسان می‌توانند انقباضات عضلانی و تورم ناشی از درد‌های قاعدگی را کاهش دهند.
۱. چای بابونه: یک هفته قبل از شروع قاعدگی، هر روز دو فنجان چای بابونه بنوشید. مصرف چای بابونه میزان گلیسین ادرار را افزایش داده که این امر به کاهش اسپاسم عضلانی کمک می‌کند.
۲. تخم رازیانه: زمانی که پریود شدید، چهار بار در روز و به مدت ۳ روز، ۳۰ میلی گرم عصاره رازیانه مصرف کنید.
۳. دارچین: زمانی که پریود شدید، دو بار در روز و به مدت ۳ روز، ۴۲۰ میلی گرم کپسول دارچین مصرف کنید. مصرف دارچین می‌تواند به کاهش خونریزی، درد، تهوع و استفراغ کمک کند.
۴. زنجبیل‌: میزان کمی از زنجبیل را در آب گرم ریخته و بنوشید. همچنین می‌توانید چهار بار در روز و به مدت ۳ روز، ۲۵۰ میلی گرم از پودر زنجبیل مصرف کنید.
۵. شوید: دو روز قبل از پریود شدن و به مدت ۵ روز، ۱ گرم شوید مصرف کنید.

تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی
کرکومین (رنگینه زردی که در گیاه زردچوبه وجود دارد) به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک می‌کند. از اینرو می‌توانید دو کپسول کرکومین را به مدت هفت روز قبل از شروع قاعدگی و سه روز پس از شروع قاعدگی مصرف کنید.

درمان درد پریود با رژیم غذایی و ورزش
رژیم غذایی: به طور کلی، به منظور کاهش درد‌های قاعدگی، بهتر است رژیم شما حاوی میزان زیادی فیبر، گیاه و غذا‌های کم چرب باشد.
این غذا‌ها را امتحان کنید:
  -  پاپایا (غنی از ویتامین ها)
  -  برنج قهوه‌ای (حاوی ویتامین B-۶ بوده که به کاهش نفخ کمک می‌کند)
  -  گردو، بادام، و تخم کدو (غنی از منگنز بوده و موجب کاهش گرفتگی عضلات می‌شود)
  -  روغن زیتون و کلم بروکلی (حاوی ویتامین E)
  -  مرغ، ماهی و سبزیجات (حاوی آهن می‌باشند)
  -  تخم کتان (حاوی امگا ۳ بوده که باعث کاهش تورم و التهاب می‌شود)
ماده معدنی بور: این ماده معدنی به جذب کلسیم و فسفر کمک کرده و همچنین باعث کاهش درد‌های قاعدگی می‌شود. مواد غذایی که حاوی این ماده معدنی هستند، عبارتند از:
  -  آووکادو
  -  کره بادام زمینی
  -  آلو
  -  نخود
  -  موز
آب: شاید عجیب به نظر برسد، اما نوشیدن آب به ویژه آب گرم، به کاهش گرفتگی و احتباس آب بدن کمک می‌کند. همچنین می‌توانید برای افزایش هیدراتاسیون و رساندن آب به بدن خود از غذا‌های زیر استفاده کنید:
  -  کاهو
  -  کرفس
  -  خیار
  -  هندوانه
  -  انواع توت (توت فرنگی، بلوبری، تمشک)
کلسیم: این ماده معدنی به کاهش گرفتگی عضلات در طول دوره قاعدگی کمک می‌کند. غذا‌های غنی از کلسیم عبارتند از:
  -  محصولات لبنی
  -  دانه کنجد
  -  بادام
  -  سبزیجات سبز رنگ
ورزش: ورزش سبب آزاد سازی اندورفین در بدن شده که این امر به درمان درد پریود کمک می‌کند. فعالیت‌هایی مانند پیاده روی و یوگا برای این منظور مناسب می‌باشند.


برچسب ها : درمان قاعدگی خانگی

درمان درد قاعدگی، روش‌هایی آسان و خانگی

گزارش تخلف

با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 17/10/1382 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه این سایت مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق نشانی ایمیل زیر اطلاع دهید.

mr.nashenas3@gmail.com

خبرهای تازه