دسته بندی ها

راه های نجات از وابستگی ناسالم را بشناسیم

راه های نجات از وابستگی ناسالم را بشناسیم

درمان وابستگی

درمان وابستگی ,  وابستگی حالتی از اسیر شدن است، چرا که فرد به رغم تمام شایستگی‌ها و ارزشمندی‌هایی که دارد به شخص یا چیز دیگری رو می آورد و بدون او احساس حقارت،‌ کمبود و ناامیدی می کند و زمانی که می­خواهد از یک رابطه سرشار از وابستگی‌ بیرون بیاید با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود. در یک رابطه سرشار از وابستگی‌ آنچه بیش از هرچیز نمود دارد این است که معمولا ما طوری به طرف مقابل وابسته میشویم که یک شخص معتاد به مواد مخدر درگیر آن است و برای توجیه خود اسم آن را “عشق” ، “دوست داشتن زیاد” یا “احساس تعهد” می گذاریم.

راه های درمان وابستگی شدید

وابستگی بیمارگونه چه علامت هایی دارد؟

زمانی که ما در ارتباط با کسی وابسته شده‌ایم، احساس می‌کنیم با نبودن آن، ما نیز نابود می‌شویم .افراد وابسته تنهایی برایشان غیرقابل تحمل و ناامیدکننده است. اغلب این افراد در زندگیشان مسوولیت های اصلی را به دیگران می سپارند و به تصمیم ها و اعمال خود اعتماد ندارند و نیازمندند درستی اعمالشان از سوی دیگران تایید شود. فرد وابسته برای حفظ کردن افراد در کنار خود از هیچ کاری دریغ نمی کنند و حتی به اعمالی تحقیرآمیز و ناخوشایند دست می زنند.

افراد وابسته به محض جدایی از کسی که آنها را حمایت کرده و تکیه گاه آنها بوده است، دچار افسردگی شده یا فورا خود را وارد رابطه دیگری می کنند تا حمایت های لازم را از طریق او کسب کنند. فرد وابسته هنگام صحبت و بحث با دیگران حتی اگر با نظر طرف مقابل مخالف باشد او را تایید می کند تا مبادا با ابراز مخالفت موجب ناراحتی و از دست دادن طرف مقابل شود. افراد وابسته به شدت احساس نیاز به مراقبت دارند و از فرمانبر بودن هراسی ندارند.

وابستگی سالم در یک رابطه چه ویژگی هایی دارد؟

در وابستگی سالم،کسی در دیگری حل نمی‌شود و رابطه سرشار از اعتماد، اطمینان، انعطاف پذیری و خالی از اضطراب، ناامنی، سوءظن و رفتار خصمانه است. وابستگی سالم وابستگی است که هیجان‌هایی که دو طرف نسبت به هم دارند، معقول و منطقی است. فهم یکدیگر وجود دارد اما الزامی ندارد که دو طرف عین هم بفهمند. در وابستگی سالم احساس شایستگی در زندگی، شفافیت، تغییر و پیش‌بینی پذیری در طرفین وجود دارد.

نکاتی برای پشت سرگذاشتن وابستگی‌ در ارتباط با دیگران

۱-دلایل وابستگی خود را پیدا کنید

تشویش‌ها، ترس‌ها و نگرانی‌ها و تمام چیزهایی که موجب عصبانیت، آزردگی و خشم شما در یک رابطه می‌شوند و نشان از وابستگی بیمارگونه شما دارد را روی کاغذ بیاورید. این عمل باعث می‌شود تا چیزهایی که باعث ناراحتی شما می‌شوند، فشار کمتری روی شما بیاورند. همچنین با این کار ذهنتان را رها می‌کنید تا از طریق آن زباله‌های فکری‌تان را تخلیه کنید. این عمل مانع شکنجه‌های ذهنی شما در روابط­تان می‌شود.

۲-عزت نفس خود را بالا ببرید

وابستگی عاطفی همواره با عدم‌عزت نفس ارتباط دارد. در وابستگی‌های شدید احساسی، فرد خالی از عزت نفس بالا است. روی نکات مثبت و موفقیت‌هایتان تمرکز کنید. نه گفتن را یاد بگیرید.به خواسته هایتان توجه کنید .سعی نکنید خودتان را تغییر دهید. به‌نظر خودتان اهمیت دهید .در ذهنتان تصویر مثبتی از خود داشته باشید. از خودتان مواظبت کنید. انجام همه این کارها باعث می شود عزت نفس خود را بالا ببرید و به تدریج از وابستگی رهایی پیدا کنید.

درمان وابستگی راه هایی برای درمان وابستگی

۳-اوقاتی را به تنهایی خودتان اختصاص دهید.

به این مسئله فکر کنید که تنهایی نیز می‌تواند لذت بخش باشد و حتما لازم نیست تمام اوقات خود را با فرد دیگری بگذرانید. می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید: کتاب‌خواندن، گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن، یادگیری چیزهای جدید و یا کمک به افراد نیازمند. اگر تنها هستید، لحظات کوچکی که در تنهایی با خودتان می‌گذرانید، می‌توانند لحظات ناب شادی بخشی باشند تا از نبودن دیگران به وحشت نیافتید.

۴-سعی نکنید نظر همه را جلب کنید.

بدون آنکه سعی کنید عشق و توجه دیگران را از دست دهید، به دیگران «نه» بگویید و افکارتان را بیان کنید .شما نمی توانید مورد پسند همه مردم قرار بگیرید و همه را از خود راضی نگه دارید و این امری طبیعی است،پس حق دارید که تصمیم‌گیری کنید و آنچه را می‌خواهید به‌وضوح بیان می‌کنید.

۵-از افراد موفق الگو برداری کنید

هنگامی که افرادی را مشاهده می کنید که علیرغم وابستگی های شدید خود توانسته اند
بر مشکل خود غلبه کنند و زندگی شادی داشته باشند،
شما نیز می توانید از آنها الگو برداری کنید و راهی را که آنها رفته اند یاد بگیرید.

راه های قطع وابستگی عاطفی

۶-اهمیت نیازهای خود را بشناسید

نیازهای خود را بسیار مهم و غیرقابل اجتناب بدانید.
وابستگی در روابط بیشتر مواقع در نتیجه نادیده انگاشتن و اجتناب از خود در مورد نیازهای مهم بوجود می آید.

۷-الگوهای مخرب بازمانده از دوران کودکی خود را بشناسید.

شناسایی این الگوهای مخرب بازمانده از کودکی،
یک روش عالی برای شناخت و بررسی چرایی و درگیر شدن در وابستگی های عاطفی است.
نقش امروز ما، تغییر گذشته یا جبران آن نیست،
بلکه هدف این است که با شناسایی الگوهای گذشته از تکرار آنها در زمان حال جلوگیری کنیم.

۸- از افراد و اشخاص انتظارات معقول داشته باشید.

زمانی که از لحاظ عاطفی وابسته هستید، احتمال بیشتری دارد که انتظارات غیرواقعی و بیش از حد در مورد اشخاص داشته باشید.
این موضوع ممکن است از کمال گرایی ساده بینانه در مورد ارتباط با اشخاص،
روابط عاشقانه و یا موضوعات دیگری که به نظر طبیعی می رسد، سرچشمه بگیرد.
داشتن انتظارات معقول از اشخاصی که با آنها در ارتباط هستید باعث می شود
دیدگاه واقع بینانه ای نسبت به محیط اطراف خود داشته باشید
و با برطرف نشدن انتظاراتی که خود ما باید آنها را برآورده کنیم ناراحت و سرخورده نشویم. درمان وابستگی

سپیده دانایی


برچسب ها : وابستگی ناسالم بشناسیم

راه های نجات از وابستگی ناسالم را بشناسیم

گزارش تخلف

با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 17/10/1382 مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه این سایت مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق نشانی ایمیل زیر اطلاع دهید.

mr.nashenas3@gmail.com

خبرهای تازه

داغ ترین اخبار